לוגו בריאות פלוס מהטבע

תוספי וויטמינים ומינרלים

מדוע אנחנו צורכים תוספי וויטמינים ומינרלים?

על פי המיתוס הנפוץ, אם נאכל נכון שזה אומר אוכל בריא ירקות ופירות, נקבל באופן אוטומטי את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים לנו מן המזון בלבד. ברור לנו שכולם צריכים לאכול תזונה איכותית, אבל גם אם נאכל פירות וירקות מדי שעה, נקבל רק חלק קטן מהרכיבים התזונתיים החיוניים לנו. זכרו כי לעיתים קרובות, הפירות והירקות “הטריים” גדלים באדמה דלה במינרלים שמכילה חומרי הדברה רבים. בהמשך, הם מונחים במשך ימים על מדפי החנויות ומאוחסנים למשך זמן נוסף במקרר שלנו. לאחר מכן, אנחנו מבשלים אותם או מחממים אותם במיקרוגל בטמפרטורות גבוהות מדי. השורה התחתונה היא זו: עד שהפירות והירקות מגיעים לצלחת שלנו, כמות הוויטמינים והמינרלים המצויים בהם הולכת ופוחתת.

צור קשרבנוסף, עלינו לזכור גם את השפעת הממתקים, עוגות ועוגיות. אנשים שאוכלים מזונות מעובדים תעשייתיים שמכילים סוכר לבן מזוקק (בניגוד לממתקים טבעיים כמו סטיביה או אגבה) מאבדים ויטמינים ממשפחת B,אבץ, כרום, מגנזיום ומינרלים אחרים. כן תזה נכון. סוכר לבן מעובד שודד מהגוף את מאגרי המינרלים. ונחשו מה? חסר כרוני במינרלים מסוימים גורם לבעיות ברמת הסוכר בדם ולסוכרת. אם אתם אוהבים לאכול ממתקים, טלו תוסף שמכיל יסודות קורט מינרלים. התהליך פועל גם בכיוון ההפוך-חסר במינרלים ובויטמיני B עלול לגרום לתשוקות למזונות מתוקים.

חשוב מאוד לזכור ולדעת! אם אתם נוטלים באופן קבוע תרופה כלשהי, לדוגמא: לוסק או אמפרדקס –כל תרופות שמטפלות בבעיה של צרבת, כל תרופה תהיה אשר תהיה, מרוקנת את הגוף מויטמינים ומינרלים, גם אם אתם בריאים, ולעיתים נוטלים תרופה משככת כאב, אנטיביוטיקה או אפילו אספירין שרופאים ממליצים בעיקר לאנשים מעל גיל 40 לקחת מידי יום למניעת סתימת עורקים והתקפי לב. כאמור כל תרופה מרוקנת ומדלדלת את הויטמינים והמינרלים בגופנו.

נחזור לויטמינים. מה בדיוק הם עושים? כשלעצמם, הם אינם מספקים לנו אנרגיה. הם רק משתתפים בתגובות כימיות בגוף שמיצרות אנרגיה. הם גם מחזקים את המערכת החיסונית ,מסייעים לגדילה ומאפשרים לנו לחשוב, לנוע ולהישאר בחיים. הודות לויטמינים, אנחנו יכולים לקרוא את העולם בצבעים, במקום בשחור ולבן בלבד. אנחנו זקוקים לוויטמינים ומינרלים מסוימים כדי לשמור על בריאות השלד והשיניים. הוויטמינים משפיעים על מצב הרוח, טווח הקשב, ומשתתפים בהגנה מפני מחלות קשות, כמו סרטן.

וויטמינים מסוימים יכולים לקבוע מה יהיה צבע השיער שלנו ולהשפיע על תהליך הלבנת השיער בגיל צעיר. יש וויטמינים שמונעים מאיתנו לדמם למוות כשאנחנו נחתכים קלות, וויטמינים ומינרלים הם קו פקטורים, או במילים אחרות, חומרים שמסיעים לאנימים לבצע את תהליכי העיכול. קו פקטורים הם למעשה החברים הטובים שלנו שעוזרים לנו בכל עת.

והרשימה רק הולכת ומתארכת. אם אתם חושבים שתוכלו להכניס לגופכם ויטמינים מכל סוג שהוא ולקבל תוצאות טובות, לא כל הוויטמינים שווים. חשבו על מכוניות, לדוגמה. מכונית זקוקה לדלק כדי לנסוע. בלי כמות מספקת של דלק, המכונית תשבוק חיים. אם תיטלו ויטמינים מאיכות ירודה, גם אתם תשבקו חיים או תפתחו מחלות.

לא ניתן לאכול כמויות כאלה של מגוון ירקות ופירות כדי לקבל מלאי של ויטמינים ומינרלים, לא רק שלא נוכל לאכול כ”כ כמויות גדולות, כי אנחנו נעלה במשקל באופן דרסטי.
כדאי לציין שבנוסף למה שהוזכר כאן, על צריכת תרופות שמרוקנות את הויטמינים והמינרלים, גם עישון סיגריות ושתית משקאות אלכוהול כולל בירה לבנה.

חשבו גם על חסכונות בבנק. אם לא תפרישו כיום סכום כסף מסוים לחיסכון, לא תוכלו לסמוך על כך שהכסף יעמוד לרשותכם בשעת הצורך. הדבר נכון גם לגבי ויטמינים ומינרלים. אם לא תכינו לעצמכם מאגרים מספקים שיאפשרו לגופכם לתפקד בצורה מיטבית, איך תוכלו לשמור על בריאותכם בטווח הארוך? אולם ויטמינים רבים, במיוחד אלה המסיסים במים,אינם נאגרים בגוף לאורך זמן, ולכן עלינו לחדש את המאגרים באופן שוטף. במקרה של הסידן, למשל, אנחנו צריכים לאגור כמות מספקת ממנו שתאפשר לנו לשמור על בריאות העצמות והשיניים לכל החיים.

צור קשראין זה אומר שוויטמינים ומינרלים הם תרופות פלא או שהם הגורם המכריע שמונעים מחלות, אבל ללא ספק, נטילת ויטמינים היא צעד מבורך לשמירה על בריאותנו. גם אם הנכם צעירים ובריאים זה לא אומר שאתם לא צרכים ליטול תוספי ויטמינים ומינרלים, גם אם אתם אוכלים טוב ומזון משובח. תזכרו שלא צריך לחכות להרגיש חולשה ועייפות, לצוץ אי אלו מחלות וסמפטומים, כמו שצריך לחסוך בבנק מעט כסף ליום סגריר, כך זה צבירת ויטמינים ומינרלים בגופנו. כמו שאם לא נטפל ברכבנו נעשה טיפולים קבועים לפי הוראות הייצרן, נתעלם מכל הטיפולים במוסך, כך זה גופנו, צריכת ויטמינים ומינרלים שחשובים מאוד לתפקוד תקין.

כמו כן, יש חומצות שומן חיוניות מאוד שדרושות לנו לתפקוד תקין, כגון אומגה 3,6,9 , כיום ידוע שצריכת דגים, אינם בריאים כפי שהיה לפני כ 30 שנה ויותר. מפני הזיהומים בימים ואגמים, לכן מומלץ לצרוך מקור אומגה 3 צמחי שהטוב ביותר, הינו ממקור שמן מזרעי מרווה מרושתת. מחסור בחומצת שומן, אומגה 3, יוצרת סמפטומים ומחלות למינהם.

נחזור לויטמינים, כאשר צורכים תוספי ויטמינים ומינרלים, יש להקפיד על איכות טובה, חברה מוכרת עם מוניטין רב, אל תתפתו למחירים זולים.

בחירת תוסף מולטי ויטמין ומינרלים מהווה אתגר מיוחד. מה שהופך את התהליך לקשה ומבלבלכל כך, הוא העובדה שרבים מהתוספים זהים במבנה הבסיסי שלהם. כולם מכילים מגוון רחב של ויטמיני B ,מעט ויטמין E,C,D,A וכמה מינרלים. כל החברות מציעות, בעצם, מומרים כמעט זהים. אבל אינכם יכולים לקרוא את מה שלא כתוב על התוויות. ייתכן שאינכם יודעים שחלק מהרכיבים התזונתיים, כמו אבץ ונחושת, למשל, חייבים להופיע במינון שמתאים ליחס הרצוי בינהם. לשניהם יש יתרונות בריאותיים משמעותיים, אך יש ליטול אותם במינונים המתאימים. נטילת תוסף שאינו תואם את היחס המומלץ בין הרכיבים התזונתיים השונים, מוציאה את הגוף מאיזון ומניעה את התהליכים הכימיים המתרחשים בו בכיוונים לא רצויים.

מובן שאיכות המוצר היא שיקול חשוב גם כשאנחנו בוחרים תוספים אחרים, ולא רק תוספי מולטי ויטמינים. לדוגמה, לא ניתן לדעת אם שמני דגים מסוימים הופקו מדגים שמקורם במים מזוהמים שמכילים PCB,מתכות כבדות, פסולת רדיואקטיבית ורעלים אחרים. המידע אינו מופיע על גבי התויות.

יש אחריות גדולה מאוד לעשות סדר בסודות התעשיה, וזאת כדי לסייע לכם לבחור בתבונה את התוספים שאתם נוטלים. אם אתם מוכנים להשקיע כסף וטרחה כדי ליטול תוסף תזונה, עדיף שתשתמשו בתוסף ויטמינים איכותי מאוד.

 

בחירה מושכלת של תוספי התזונה-ויטמינים ומינרלים

אתם זקוקים לתוסף איכותי של מולטי ויטמינים ומינרלים שיתדלק את גופכם ויספק לו את הרכיבים התזונתיים הדרושים למאות התגובות הכימיות שמתרחשות בו בכל דקה. הסיבה לכך שהגוף שלנו לוקח את מה שהוא צריך, מרכיבים תזונתיים מסויימים –הויטמינים המסיסים במים –ומפריש החוצה את כל השאר. בכל הנוגע לויטמינים המסיסים בשמן כמו ויטמין E,D,A,K זה כבר סיפור אחר. הגוף יכול לאגור ולאחסן אותם לתקופה מסוימת, לכן נטילת תוסף איכותי של מולטי ויטמינים ומינרלים חשובה מאוד לבריאות ולהרגשה הכללית שלנו.

 

התכסיסים הנפוצים של יצרני התוספי מזון

צור קשרלפניכם סקירה קצרה של הצדדים השליליים של תעשיית התוספים.הכירו את שיטות השיווק המטעות של יצרנים ולמדו כיצד להתמודד איתן.

אל תיטלו כמוסה אחת בלבד. האם תוסף המולטי ויטמין שלכם מספק לכם את כל הרכיבים התזונתיים בכמוסה אחת בלבד? יש מוצרים שמתיימרים לכלול את כל הרכיבים הדרושים בטבליה אחת או כמוסת ג’ל אחת, אולם הדבר בלתי אפשרי, לא ניתן לספק לגוף את כל הדרוש לו במנה אחת. במילים אחרות,”עובדים עליכם בעיניים”. המינון המומלץ של תוספים איכותיים הוא 6-3 כמוסות ביום, שיספקו לגופכם את ההגנה המיטבית שהוא זקוק לה. אל תופתעו מהמחיר. אם אתם יכולים לקבל 1,000 כמוסות במחיר הנמוך מ 40ש”ח, כמה איכותיות הן יכולות להיות? במקרה כזה קניתם בזול, אבל אתם עלולים לשלם על כך ביוקר, ישנן חברות שמנצלות את פלח האוכלוסיה החלש והפגיע ביותר –הקשישים. הן ציצרות תוספים גרועים ומוכרות אותם בזול . דווקא הקשישים זקוקים לתוספים הטובים ביותר, ולא הזולים ביותר ובאיכות ירודה. זכרו כי עלות הייצור של תוספי תזונה כוללת את הצנצנת, התווית, המשלוח, השיווק וההפצה, מחיר של תוסף לא יכול להיות זול, כמה נשאר ליצרן כדי להשקיע באיכות המוצר?

 

היזהרו מתוספים מלאכותיים

תוספי ויטמינים רבים מכילים מגנזיום ציטארט, חומר לא פעיל שמקורו מן הצומח או מן החי, והוא מצוי ברבים מהמוצרים הנמכרים בשוק. יצרני התוספים עושים בו שימוש זה שנים, אך אם כמותו היחסית במוצר אינה מגיעה ל 1% מהתכולה הכוללת, עובדה זו אינה מצוינת על האריזה. כל התוספים מכילים מגנזיום ציטראט, היצרנים מוסיפים למוצר מגנזיום ציטראט שילוב של מגנזיום וחומצה ציטרית כדי שהטבליה תחליק בקלות לאורך צינור המעי. חלק מהחברות טוענות שהחומר תורם לתקינות הכמוסה, אך הדיעות חלוקות על כך. ניתן ליצר כמוסות ויטמינים תקינות בלי להוסיף להן מגנזיום ציטראט, ואכן יש חברות שעושות זאת. אבל הוספת החומר מגדילה את רווחיהן, שכן בדרך זו הן יכולות להגדיל את כמות המוצרים ולקצר את זמן הייצור. אפילו המדענים המובילים בתחום המדע חלוקים בדעתם בעניין זה, כאילו היה מדובר בנושא פוליטי. חלק מהחוקרים טוענים בתוקף שמגנזיום ציטראט מתפרק בקיבה, יחד עם שאר מרכיבי התוסף, כאשר הוא בא במגע עם חומצה חזקה ומתערבב איתם תוך כדי תהליכי העיכול מדענים אחרים סבורים שהחומר מונע את פירוק הרכיבים התזונתיים ואת ספיגתם בגוף. אין לדעת מי מהם צודק.

מחקר שפורסם ב 1990בכתב העת immunoloay ,קבע כי חומצה ציטרית עלולה לדכא את מערכת החיסונית ולחשוף אותנו לזיהומים. ממצאי המחקר שנויים במחלוקת עד היום.מדענים רבים סבורים שזהו חומר רעיל, ואחרים טוענים שהוא בלתי מזיק. בספק אם הוויכוח הזה יוכרע בעתיד בהראה לעין. העובדה שתוספי תזונה רבים מכילים מגנזיום ציטראט ,אינה מונעת להשתמש בהם. חלק מהתוספים שמכילים את חומר הם למעשה מוצרים מעולים, אך אם אתם סובלים מאלרגיות או רגישויות לחומרים כימיים, מוטב שתקנו תוספים אחרים.

שימו לב לחומרים אלרגנים. האם התוסף שקינתם נטול אלרגנים נפוצים? בכל הזדמנות, השתדלו לקנות תוספים שאינם מכילים חיטה, גלוטן, חלב, תירס, שמרים וסויה. כמו כן המוצר צריך להיות נקי מצבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים וחומרים משמרים.

אל מאמינו לטענת 100% מהקצובה היומית המומלצת. ייתכן שיצרני המוצר שבידכם טוענים שהוא מכיל 100% מהקצובה היומית המומלצת של הרכבים התזונתיים העיקריים. ערכי הקצובה היומית המומלצת הם הכמויות שלטענת המדענים, ימנעו מכם למות ממחלות. אז מה? גם אם התוסף מכיל 100% מהקצובה היומית המומלצת, תקבלו למעשה כמות קטנה ביותר מהרכיבים התזונתיים הדרושים לכם.

 

התכסיסים הבאים גרועים אף יותר ראו הוזהרתם!

צור קשרחלק מהשיטות הנהוגות בתעשיית תוספי התזונה צריכות להדאיג אותנו אפילו יותר. כך תוכלו להגן על עצמכם מפניהן .

זכרו כי לא תמיד כל המרבה הרי זה משובח. האם המוצר שבידכם מכיל רשימה ארוכה להפליא של מרכיבים? למרות ההבטחות שעל האריזה, ייתכן שחלק מהרכיבים התזונתיים מצויים בו בריכוזים זניחים בלבד ומופיעים ברשימה רק לצורכי שיווק.

העדיפו ויטמינים באבקות וכמוסות האם התוסף הוא טבליה, כמוסה או אבקה? טבליות רבות אינן מתמוססות בקלות ומכילות חומרי קשירה וחומרים משמרים, כמוסות רצוי בכמוסה צמחית ואבקות נספגות בגוף הרבה יותר טוב.

 

מי רוצה לאכול גיר ולסבול מכאבי בטן ושלשול?

רוב יצרני התוספים מגדילים ככל האפשר את רווחיהם באמצעות שימוש בחומרי גלם בעלי מחיר תחרותי, האם הם משתמשים בחומרים הזולים ביותר שהם יכולים להשיג לפעמים. ולא רק הרכבים התזונתיים עצמם צרכים להדאיג אותנו. גם החומרים המייצבים עלולים להיות בעייתיים. רוב המינרלים המצויים בתוספי מולטי ויטמינים ומינרלים, או אלה הנמכרים כתוספים בודדים, נקשרים לחומרים מייצבים וזולים כדי ליצור תרכובת. פירושו של דבר הוא שהמינרל מודבק בצורה כימית לחומר אחר כדי שניתן יהיה לייצב אותו, להפוך אותו לצורה מוצקה ולרכז אותו בטבליה או בכמוסה. כאשר אנחנו נוטלים את התוסף, התרכובת מתפרקת בגוף למרכיביה הבודדים. הבעיה שמטרידה אותי היא שרוב החברות משתמשות בחומרים המייצבים הזולים ביותר, שלחלקם יש השפעות בריאותיות שליליות. סידן הוא מרכיב שמצוי בהרבה תוספים בוני עצם, לדוגמה, אבל צורת הסידן הנפוצה בתוספים אלה זולה ביותר וקשורה לקרבונאט. השמות שיופיעו על התוית יהיו סידן קרבונאט, קמח עצמות, צדפות או דולומיט. צורות אלו של מלחי סידן קשות מאוד לספיגה, ולכן, מעט מאוד סידן יגיע לעצמות, הזקוקות לו למניעת אוסטאופרוזיס. כמו כן, יש צורך בכמות גדולה במיוחד של חומצת קיבה כדי לפרק את מלחי הסידן הזולים. אנשים רבים אינם מייצרים כמות מספקת של חומצת קיבה מלכתחילה, ואחרים מדכאים את ייצורה של חומצה זו באמצעות תרופות.

סידן קרבונאט הוא צורת הסידן הזולה ביותר לייצור, והוא דומה לסידן קרבונאט המשמש ליצור גירים. קניית תוספי סידן אינה שונה מקניית מוצרים אחרים. בכל מקרה, אנחנו רוצים לקבל את התמורה הטובה ביותר לכספנו. ברוב המקרים, לדוגמה, אנחנו בוחרים בחולצה או חגורה שנוכל להשתמש בהן פעמים רבות ולהתאים אותן לבגדים האחרים שיש לנו. הדבר נכון גם לגבי סידן ומינרלים אחרים. אנחנו צריכים להעדיף את צורת הסידן שנוכל להשתמש בה ביותר ממקום אחד.

בחירה נבונה של תוסף איכותי היא ערובה לכך שאנחנו מקבלים צורה שימושית ופעילה יותר מבחינה ביולוגית של סידן. הצורה הנפוצה ביותר היא סידן ציטראט, אבל גם היא עלולה לגרום לכאבי ראש ועייפות אצל אנשים רגישים.